Maar liefst 24 equipes verschenen in een zonovergoten Groningen aan de start van de eerste Louwman Groningen Efficiency Tour. Samen gingen ze de uitdaging aan om zo zuinig mogelijk op waterstof de finish in Pesse te halen.

Aan de start verscheen een groot aantal Toyota Mirai’s (type 2) en Hyundai Nexo’s. Maar ook de eerste generatie Toyota Mirai I en een Hyundai iX35 FCEV waren aanwezig. De groene Hesla van Holthausen was een opvallende verschijning. Carl Holthausen nam samen met zijn echtgenote de rol van Vos op zich: deelnemers moesten proberen de auto te spotten zonder zelf gespot te worden.

Team Hydromotive verzorgde een presentatie over het tips en gaf tips over hoe je zo zuinig mogelijk kon rijden.

img 2049 medium

Afb. Impressie presentatie Hydromotive bij de start bij Louwman Groningen - foto W. Hazenberg

De deelnemers waren door een tracking app van ElektriciTijdrit live te volgen, net als het scoreverloop. Dat klinkt als een mooi recept voor een mooie zondagmiddag en dat was ook zo. Na afloop waren er louter tevreden gezichten.

De uitslag

Achteraf blijkt de prijs aan het verkeerde team (Eddie Lycklama) te zijn uitgereikt: zijn team wist de Tour met een gemiddelde van 0,74 kg/100 km te hebben afgelegd. De werkelijke eer komt Willem Hazenberg toe, die een 0,70 kg/100 km op de klokken wist te zetten.

Ook bij de Hyundai Nexo’s was het spannend: Het team van Peter Huizing wist een ander team nipt (1 km) voor te blijven met een verbruik van 0,9 kg/100 km.

In beide gevallen wisten organiserende teams nóg beter te scoren: met de Mirai was dat het team van Louwman Groningen dat een zeer scherp verbruik van 0,66 kg/100 km realiseerde. Team Groenewold en Dijkhuizen liet zien dat ze het rijden met de Hyundai Nexo in de vingers hebben met een score van 0,7 kg/100 km.

stork hazenberg bij hyzon